A sikeres cégvezetők titkos fegyvere: az adatvezérelt döntéshozatal
De mik lehetnek a valóban fontos mutatók az online marketingben?
#cégeknek #marketing vezetőknek #adatelemzés
Marketing ügynökségként számos eltérő nézőponttal, elképzeléssel és tévhittel találkoztunk már, hogy a rendelkezésre álló online (analitikai) adatok közül mi az, amit tényleg érdemes figyelembe venni a döntéshozatal során.
Ebben a cikkben cégvezetők és marketing döntéshozók számára nyújtunk támpontot, ami alapján a megfelelő mederbe terelhetik a marketinget érintő döntéshozási folyamatokat (tehát ez nem egy mélyebb analitikai vagy PCC szakértői cikk lesz).
Mivel ez egy hosszabb írás, ami igyekszik objektíven körüljárni a témát, az alábbi horgonyok segítik a cikkek belüli tájékozódást:
Miért is szükséges az adat alapú döntéshozatal?
Tisztázzuk a leggyakoribb mutatókat!
Goolge Ads / Facebook mutatók
Google Analytics mutatók
Összefoglalás
Miért is szükséges az adat alapú döntéshozatal?
Ha láttál már statisztikát egy hirdetési kimutatásról vagy weboldal látogatottságról, akkor biztosan találkoztál az „elérés, megjelenés, kattintás, felhasználó szám, ROAS, konverzió” és egyéb mutatókkal.
De melyik ad valós információt arról, hogy jól működik-e a marketing kommunikáció?
- „A hirdetésünk megjelent 1,5 millió embernek!” – Oké, és mennyien kattintottak?
- „Harmincezer kattintás érkezett a hirdetési kampányunkra!” – Aha, de ebből mennyi volt a tényleges weboldal látogató?
- „Tizenhétezer weboldal látogatónk volt az adott időszakban!” – Rendben. És a látogatóktól hány konverzió érkezett?
- „600 db webshop vásárlást hozott a kampány!” – De mennyi volt a hirdetési ráfordítás és mennyi a vásárlások összértéke? … Sőt, mennyi az árrés a teljes értékesítésen?
Amint az látszik, az eredményeket sokféle módon értelmezhetjük, és ha cégvezetőként, marketingesként nem tudod, hogy a Te kampányaidnak melyik mutató a fontos, akkor eredménykiesésre és pénzégetésre számíthatsz!
Az online marketingben kötelező az adatközpontú döntéshozatal használata!
Nincs olyan, hogy „szerintem”, „pedig biztos úgy van”, „valószínűleg”, „mi úgy gondoljuk”.
Az adatközpontú döntéshozatalnál bármilyen döntés előtt az adatokat használjuk támpontnak. Ez egy hatékony módszer, mert segíthet elkerülni a hibázást és hamarabb érhetünk el jobb eredményeket a vaktában lövöldözés helyett.
Ha nem vagy biztos benne, hogy az online marketinged a megfelelő számok alapján hozza a döntéseket, akkor itt az ideje megismerni és megérteni, hogy mely mutatókra érdemes figyelni és egymáshoz viszonyítva megvizsgálni azokat.
Akkor tisztázzuk a leggyakoribb mutatókat!
Mindegy, hogy a közösségi média (Facebook/Meta) vagy a Google Ads hirdetési eredményeket akarod mélyebben megérteni, az alapelvek hasonlóak.
Persze minden kampány és vállalkozás számára más-más mutató a hasznosabb, s még az is előfordulhat, itt épp nem beszélünk egy általad hasznos(abb)nak vélt mutatóról.
Google Ads / Facebook mutatók:
Megjelenés >
Ez azt mutatja meg, hogy hányszor jelent meg a hirdetésed a keresési eredmények között, display kampány esetén más weboldalakon, Facebook esetén a hírfolyamban vagy más releváns helyeken. A megjelenések száma jó indikátor arra, hogy mennyire látható a hirdetésed.
De vedd figyelembe, hogy:
- A magas megjelenés nem feltétlenül jelent jó eredményt, mert úgy is el lehet érni rendkívül magas megjelenítést, hogy alig lesz belőle kattintás (vagy bármi egyéb eredmény).
- Az alacsony megjelenés azt is mutathatja, hogy a beállított kulcsszavak vagy a display célzás túl szűk célközönséget céloz, vagy alig van keresés/érdeklődés a szolgáltatásodra.
Kattintás (interakció) >
A kattintás akkor történik, amikor valaki ráklikkel a hirdetésedre. Ez az a pillanat, amikor a potenciális ügyfél a weboldaladra irányul. A kattintás fontos mérőszám, de sosem szabad önmagában vizsgálni, mert rengeted egyéb dologtól függ a száma (pl. büdzsétől, szezonalitástól, hirdetések minőségétől, célközönségtől stb.). Ez a leggyakoribb és az egyik legalapvetőbb mutató, amivel találkozhatsz.
De vedd figyelembe, hogy:
- A hirdetésekre történő kattintások 5-20 (30) %-a fals kattintás (iparágtól függően), vagyis az épp Facebookozó vagy appozó felhasználó nem is akart a hirdetésre kattintani, csak félrenyomott. A kattintás megtörtént (a pénzt levonja a rendszer), de a weboldalt azonnal, vagy még megnyitás előtt bezárja a user (tehát nem lesz belőle weboldal látogató).
- Magas kattintási számot lehet elérni szélesre állított célközönséggel is, de ez sokszor alacsony oldalon töltött időt eredményez, mert a nagy merítésből származó látogatók nagy részét nem is érdekli a weboldalon lévő termék/szolgáltatás.
- A nagy kattintási szám nem feltétlenül jelent jó eredményt (ahogy az alacsony se rosszat) – mindig további mutatókkal együtt szükséges megvizsgálni azt (pl. költség, kattintási arány, konverziók száma), illetve figyelembe kell venni a hirdetés célját is (elérés, forgalomterelés, remarketing lista építés, vásárlás, űrlap kitöltés stb.).
Átkattintási (vagy interakciós) arány (CTR) >
Ez a mutató megmutatja, hogy a hirdetésed megjelenései hány %-ban eredményeztek kattintást. A magas CTR azt jelzi, hogy a hirdetésed releváns és vonzó a célközönség számára, ha viszont alacsony az értéke, akkor a hirdetés nem elég vonzó, és érdemes lehet változtatni a szövegen vagy a kreatívon. Az átkattintási arány kulcsfontosságú mutató lehet a kampányok értékelésében.
De vedd figyelembe, hogy:
- Iparágtól és a hirdetés céljától függően az átkattintási arány nagy eltéréseket mutathat.
- A hirdetés relevanciája, a weboldal vagy landing oldal minősége, az eszköz (mobil, táblagép vagy számítógép) és a célzás pontossága is nagyban befolyásolja a CTR-t.
- A globális CTR a becslések alapján nagy átlagban 4-8% között mozoghat. A 10% feletti értékek jónak mondhatók, a 2-4% közöttiek átlagosnak, de ha a CTR 2% vagy 1% alatti, akkor érdemes megvizsgálni, hogy ezt gyenge hirdetés vagy iparági eltérés okozza.
Költség per kattintás (CPC) >
A CPC azt mutatja meg, hogy átlagosan mennyit fizetsz egyetlen kattintásért, ebből kifolyólag jelentősen befolyásolja a hirdetési költségvetést. Mivel a CPC nagyban függ a megfelelő beállításoktól, a célközönségtől és a hirdetések és a weboldal minőségétől (is), így fontos indikátora az eredményességnek.
De vedd figyelembe, hogy:
- A kattintás költségét az online piaci versenyhelyzet is befolyásolja – minél több a hirdető ugyan arra a témára (pl. adott kulcsszóra), annál drágább lesz a CPC.
- A legtöbb kulcsszóra nagy átlagban 30-120 Ft közötti egy kattintás ára, de a ritkábban keresett vagy nagy versenyű kulcsszavak esetében a 300-500 Ft/kattintás is átlagosnak mondható.
- Az egyes kulcsszavak várható kattintási költségét és a verseny mértékét megtekintheted a Google Ads-en belül az Eszközök / Tervezés / Kulcsszótervező à ’Keresési mennyiségek és előrejelzések’ menüpontjában.
- A Facebook és a Google is dollár alapon számol, így a Ft árfolyama is befolyásolja a CPC-t (pl. egy 1 $ / kattintás árú kulcsszó Magyarországon az évek alatt 250 Ft-ról szépen felkúszott 400 Ft-ra, holott a kattintás dollár értéke nem változott.)
Konverzió >
A konverzió egy előre meghatározott cél elérése, például egy vásárlás, egy űrlap kitöltése vagy egy telefonszám megadása. A konverzió gyakorlatilag bármilyen művelet lehet, ami számodra értékes. A konverziók száma az egyik legfontosabb/legértékesebb mutató, de félre is vezethet a döntéshozásban. (A Google Analytics a konverziókat „fontos események”-nek hívja.)
Mindig vedd figyelembe, hogy:
- Mi volt az adott kampány/hirdetés célja? Az eredmények tükrében nem mindegy, hogy e-book letöltés, hírlevél feliratkozás vagy webshop vásárlás volt a cél.
- A konverziókat NAGY MÉRTÉKBEN BEFOLYÁSOLJA a terméked, szolgáltatásod ára és minősége, a weboldal kezelhetősége, a kollégáid munkája és a cég maga! Tehát figyelembe kell venni, hogy ha nem jönnek a konverziók, akkor nem biztos, hogy a hirdetésekkel van a baj.
Költség / Konverzió >
Ez a mutató azt mutatja meg, hogy átlagosan mennyit kell költened ahhoz, hogy egy konverziót megszerezz. Nagyon fontos mutató az eredményesség megvizsgálásához.
De vedd figyelembe, hogy:
- Minden konverziónak más az értéke és a bekerülési költsége, amit a termék/szolgáltatás értékével és az ügyfélélettartammal is össze kell vetni.
az 1500 Ft/konverzió költség egy 20.000 Ft-os webshop termék esetében (amin mondjuk 7000 Ft árrésed van) az jó, mert 1500 Ft hirdetési ráfordítással termeltél 7000 Ft-ot.
De ha egy vásárló átlagosan még 10 alkalommal vásárolja meg a terméked (tehát 10 × 7000 = 70.000 Ft nyereséget hoz az élettartama során), akkor az 5000 Ft/konverziós költség sem olyan rossz, ugye? Hisz 5000 Ft ráfordítással 70.000 Ft jövőbeli nyereséget termeltél.
Vagy ha az eladni kívánt szolgáltatás értéke többszázezres, netán milliós összegű, akkor pedig az 50-100 ezer Ft/konverzió is teljesen normális érték lehet.- Ne csapd be magad az ügyfélszerző (lead generáló) hirdetésekkel. Ha a beérkezett konverziók nem értékesek (senkiből sem lesz ügyfél), vagy egyetlen megkeresést sem kezeltek, akkor a konverziók száma hamis képet fest és kidobott pénz lesz az egész.
- Nem minden konverziótól várunk közvetlen megtérülést. Pl. a feliratkozó gyűjtő hirdetésekből nem várunk azonnali bevételt, mert a cél a feliratkozók (pl. hírlevéllel vagy edukációs anyaggal történő) „kinevelése” későbbi vásárlókká vagy ügyféllé.
- A költség/konverzió értéket vizsgálhatjuk hirdetéscsoport, kampány vagy fiók szinten is, s minden esetben más (valószínűleg egyre drágább) értéket kapunk. Figyelj rá, hogy ne keverd bele a konverziós költségbe az egyéb célú (pl. ismertségnövelő) kampányok és hirdetések költségét!
Hirdetési megtérülés (ROAS) >
A ROAS (return on ad spend) azt mutatja meg, hogy a hirdetési költséged mennyire térül meg bevétel formájában (pl. ha 1000 Ft költés 10.000 Ft bevételt hoz, akkor a ROAS értéke 10 lesz). Ez a mutató a hirdetési kampányok hatékonyságának egyik legfontosabb mérőszáma. Mégis ezzel vezethetnek félre a legjobban!!!
Mindig vedd figyelembe, hogy:
- A ROAS kizárólag a rendszerben elköltött hirdetési költség és a rendszer által mért bevételi érték hányadosával számol! Nem veszi figyelembe a bekerülési és működési költséget, vagy a marketing ügynökségi költséget. Ha az árrés alacsony a termékeiden, hiába magas a ROAS, attól még éhen halsz!
- Ha többféle módon is értékesítesz (pl. webshopod is van, de megkeresésre is kiszolgálsz vásárlókat), akkor előfordulhat, hogy a ROAS alacsony, mégis virágzik a céged, mert a hirdetésekből sok vásárlás csapódik le webshopon kívül, aminek a bevételét nem tudja mérni a rendszer, így a ROAS-ba szem számít bele.
- A ROAS egy pillanatfelvétel a kampány teljesítményéről, és nem feltétlenül tükrözi a hosszú távú hatásokat. Például egy új termék bevezetésekor a kezdeti ROAS alacsony lehet, amit márkaépítéssel és az ügyfélelégedettség növelésével folyamatosan javíthatsz.
- A ROAS-t olyan tényezők is befolyásolhatják, amik nem tükrözik a kampány valódi hatékonyságát, mint pl. a szezonális eltérések a keresletben vagy a versenytársak aktuális hirdetési tevékenységei.
Google Analytics mutatók:
Erről a témáról bővebben írunk az „5 alapvető Google Analytics adat, amit ismerned kell” cikkünkben.
Alább csak néhány mutatót veszünk figyelembe.
Felhasználók >
Az egyedi felhasználók számát jelöli, akik egy adott időszakban felkeresték a weboldalt. Alapvető indikátora a cégedet, webshopodat elérő emberek számának.
De vedd figyelembe, hogy:
- Az Analytics által mért látogatók száma általában kevesebb a valós látogatók számánál, aminek fő oka a GDPR szabályozás és a Google Consent Mode v2 szigorítás, ahol beleegyezés nélkül már semmilyen adatot sem mérhet a rendszer (és mivel sokan nem kattintanak a süti elfogadásra, így akár 40-60%-os is lehet az adatvesztés mértéke).
- A mért látogatók száma jóval kevesebb a hirdetési kattintások számánál (pl. összesen 30.000 kattintást mértek a hirdetések, de csak 15.000 látogatót mért a weboldal). Ennek a legfőbb oka a már korábban említett fals kattintások jelensége (a kattintás megtörténik, de az oldalbetöltés már nem).
Munkamenet forrása >
Megmutatja, hogy a felhasználók honnan érkeztek a weboldalra (pl. Google keresés, közösségi média, közvetlen forgalom). Az egyes csatornákon futtatott kampányok eredményességnek vizsgálatához elengedhetetlen mutató.
De vedd figyelembe, hogy:
- Az egyes forrásokból származó látogatók számát mindig más mutatókkal együtt kell vizsgálni (pl. munkamenet időtartama, konverziók száma), mert hiába gondolod jó értéknek a 20.000 fő látogatót, ha azok semmilyen értékes tevékenységet nem végeztek az oldalon.
Elkötelezett munkamenet >
Olyan munkamenetek, amelyek 10 másodpercnél hosszabb ideig tartanak, vagy konverziós eseményt tartalmaznak, vagy legalább két oldalmegtekintéssel rendelkeznek. A korábbi, kivezetett „visszafordulási arány” mutató ellentétpárja.
Míg a visszafordulási arány azt mutatta meg, hogy a látogatók hány %-a hagyta el további művelet nélkül az érkezési oldalt (pl. 100 emberből 74 elhagyta az oldalt = 74%-os visszafordulási arány), addig az elkötelezett munkamenet azt mutatja, hányan végeztek további műveletet (pl. 100 emberből 74 elhagyta az oldalt = 26%-os elköteleződési arány). Minél magasabb ez az érték, annál jobb!
Munkamenet időtartama >
A felhasználók által a weboldalon átlagosan eltöltött időt mutatja. Fontos indikátora az elért célközönség, a hirdetések és a weboldal tartalom minőségének.
Mindig vedd figyelembe, hogy:
Az oldalon töltött idő nagyban függ az adott oldal tartalmától! Vizsgáld meg, mit csinál az egyes oldalakon a felhasználó:
- Blog cikket olvas? (3-6 perc is lehet az átlagos időtöltés)
- Vásárlási műveletet hajt végre? (0.5-1 perc alatt is végezhet a kosár, pénztár oldalon)
- Cégismertető landing oldallal ismerkedik? (már 1 perc felett is jónak számít)
- Vagy csak megkeres egy adatot és tovább áll? (gyakori ilyenkor a 10-15 mp felhasználói idő)
Ha az oldalon töltött idő átlaga 10-20 mp alatti, akkor egyrészt érdemes megvizsgálni, hogy melyik aloldal húzza le az átlagot, másrészt felmerül a gyanú, hogy nem a megfelelő célközönséget tereled a weboldalra, vagy rossz a weboldalad felhasználói élménye (nem átlátható, nem érdekes, túl lassú stb.)
Fontos megjegyezni!
Ez csak néhány példa a Google Ads és Google Analytics által nyújtott számos mutató közül, s az egyes mutatók még tovább mélyíthetők demográfiai és hely adatokkal, az egyes kommunikációs csatornák és használt eszközök (mobil, laptop) teljesítményével, stb. A kiválasztott mutatók értékei a konkrét marketingcéloktól, a célközönségtől, a büdzsétől és az iparágtól függően is változhatnak.
Összefoglalva:
Ahhoz, hogy holisztikus képet kapjunk a marketingkampányaink hatékonyságáról és megfelelő döntéseket hozhassunk, több mutató együttes elemzésére van szükség. Az elemzések a végtelenségig mélyíthetők és finomíthatók, de nagy vonalakban a következőket szinte mindig érdemes figyelembe venni a teljes marketinget vagy az egyes kampányokat érintő döntések előtt:
- Kattintás
- Átkattintási arány (CTR) !!!
- Költség per kattintás (CPC) !!!
- Konverzió !!!
- Költség / Konverzió !!!
- Hirdetési megtérülés (ROAS) !!!
- Felhasználók száma
- Munkamenet forrása
- Munkamenet időtartama
További ne feledkezz meg a cégedet érintő „mutatókról” sem:
- Márkaismertség – Mióta vagy a piacon? Elegen ismernek már? Megbízható szolgáltató hírében állsz? A márkaismertség növekedése hosszú távon több bevételhez vezethet.
- Ügyfél elégedettség – Ügyfélbarát, minőségi kiszolgálást nyújtasz? A munkatársaid jól végzik a dolgukat? Az ügyfelek elégedettsége hosszú távon meghatározza a vállalat sikerét.
- Ügyfél élettartam érték – Azt mutatja meg, hogy átlagosan mennyi bevételt generál egy ügyfél az élettartama során. Ugye Te is arra törekszel, hogy egy ügyfél minél tovább és minél többet vásároljon a cégedtől?
Legközelebb, ha az adatokat akarod értelmezni, vagy kimutatást kapsz a marketingesedtől, vedd figyelembe a felsoroltakat vagy kérdezz rá a fontosabb mutatókra!
A lényeg, hogy nem szabd kizárólag egyetlen mutatóra (vagy csak egy kiragadott időszak eredményeire) támaszkodni a marketing döntések meghozatalakor!
Egy holisztikusabb megközelítéssel, amely több mutató hosszabb időszakot (negyedév, fél, év) átölelő együttes elemzését foglalja magában, sokkal pontosabb képet kaphatunk az elért emberekről, a kampányaink hatékonyságáról és hosszú távú sikeréről.