10 hiba, amivel cégvezetőként kinyírod a marketinget

#cégeknek  #marketing vezetőknek  #céges tanácsok

Ha tíz cégvezetőt megkérdezünk arról, hogy szerinte mi a marketing és azt hogyan lehet jól csinálni, akkor nagy eséllyel tíz különböző választ kapunk, ami nem feltétlen baj, hisz minden vállalkozás eltér a másiktól, s ami működik az egyiknél, nem biztos, hogy működik a másiknál is.

A marketingre, azon belül is a marketing kommunikációra számtalan tankönyvi definíció létezik. Az egyszerűség kedvéért most azokat a tevékenységeket és folyamatokat értjük alatta, amik segítségével növelhető az ismertség, új vásárlókhoz, ügyfelekhez, partnerekhez, azon keresztül pedig nagyobb eladáshoz és nyereséghez juthatnak a vállalkozások.

Ezt egy cég csinálhatja magának, felvehet marketinges alkalmazottakat, vagy a hatékonyság és eredményesség növelése érdekében ki is szervezheti a feladatokat.

A marketing kommunikációra számtalan offline és online eszköz áll rendelkezésre, s habár ökölszabály alapján be lehet lőni az alapvető, nagy átlagban jól működő módszereket, mégsem húzható rá minden cégre ugyanaz a megoldás.

Azonban léteznek olyan „jó gyakorlatok”, amik – függetlenül attól, hogy belsős munkatársak vagy külsős cég menedzseli a marketinget – minden cégnél ugyan azt a hatást érik el: hátráltatják, aláássák, kinyírják a marketing eredményeket!

10 marketinggyilkos hiba, amit elkövethetsz cégvezetőként

Cégtípustól és tevékenységi körtől függetlenül az alábbi hozzáállással garantáltan akadályozni fogod a marketinged eredményességét:

1, Minden ötletre van valami kifogásod vagy véleményed, hogy az miért nem jó, s hogy szerinted miért nem működne.

Ahogy a fogyasztói szokások, úgy a marketing kommunikációs megoldások is állandóan változnak, különösen az online térben. Gyakori jelenség, hogy régi módszerek térnek vissza és söpörnek félre modernebb módszereket. A marketingben nincs garancia – tesztelni kell. Ha semmilyen ötlet sem kerül kipróbálásra és bevezetésre, akkor fejlődés helyett egyhelyben toporgás vár a cégedre.

2, Eltitkolod a céges eredményeket (vagy kevesebbet vallasz be) annak reményében, hogy ez majd motiválja a marketingeseket a munkában, és még jobban odateszik magukat.

Ez a fajta félrevezetés rövidtávon esetleg motiváló lehet, de hosszú távon garantáltan demotiváló hatással bír, ráadásul – és ez súlyos hibát eredményezhet – vakvágányra vezetheti a marketinget. Gondolj bele: ha az analitika alapján érkeznek a konverziók (pl. űrlapos megkeresések), de azt „füllented”, hogy ezek nem jók, akkor a marketinges csapat fals visszajelzés alapján módosítja a célzást és a hirdetéseket, ami aztán az eredmények romlásához vezethet.

Ugyan ilyen problémát okoz, ha sosem, vagy csak késve adsz visszajelzést az eredményekről. Ha csak hetek vagy hónapok múltán dolgozod fel a lead-eket, akkor már hiába szólsz, hogy ezek nem is jó lead-ek. Mindig vedd a fáradtságot a saját eredményeid megvizsgálására!

3, Állandó kontroll alatt akarsz tartani mindent és mindig minden apróságba (is) beleszólsz.

Tisztában vagyunk vele, hogy cégvezetőként felelősség nyomja a vállad, s hogy a legjobbat akarod a cégednek. De ha nem vagy tapasztalt marketinges, akkor tudod egyáltalán, hogy mi a legjobb? Akár alkalmazottad van, akár külsős marketingest bíztál meg, szavazz nekik bizalmat, hagyd, hogy csinálják a dolgukat. Igazság szerint a grafika vagy a hirdetés szövege nem neked kell, hogy tetszen, nem is a családodnak, hanem a vásárlóidnak! (Amiről nem tudhatod, hogy mi tetszik nekik, amíg le nem lett tesztelve.)

4, Idő előtt minden marketing folyamatot elkaszálsz, kapkodsz, semminek sem hagysz időt, hogy eredményt generáljon, s ukmukfukk le is írod az adott módszert, hogy nem működik.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy mindentől azonnali eredményt vársz. Egy nap után száz jelentkezőt, egy hét után ezer megkeresést, egy év után milliárdos webshop forgalmat…

Mindenhez idő kell, s ez különösen igaz a B2B szektorban tevékenykedő cégekre és/vagy drága termékekre, szolgáltatásokra. A vásárlók döntéshozási ideje arányosan nő a megvásárolni kívánt termék értékével. Légy türelemmel, ne aggódj! Ha a terméked rendben van és igény/kereslet is van rá, akkor be fognak indulni a dolgok, s előbb-utóbb lendületet vesz a céged.

5, Nem közlöd az elvárásaid, hogy mit szeretnél, nem kommunikálsz a marketingessel – azt várod, hogy kitalálják a gondolataid.

A kommunikáció hiánya garantáltan rossz szájízt eredményez majd a cégvezető és a marketinges oldalán is, ezért is fontos, hogy már az együttműködés elején alaposan átbeszélésre kerüljenek az elvárások és a lehetőségek. Előfordulhat, hogy olyan dolgokat vársz el a külsős marketinges csapattól vagy alkalmazottól, ami nem is az ő dolga lenne, vagy nem a szakterülete, csak te hitted azt, hogy egy marketinges „ezt (is) csinálja”. Vagy lehet, hogy kételyek gyűlnek benned valami kapcsán, ami később félreértéshez és bizalmatlansághoz vezet, pedig egy kérdés útján megválaszolható lett volna a dolog. Kommunikálj, kérdezz!

Egy külsős marketinges cég részéről ugyan olyan fontos a kommunikáció, hogy tájékoztasson téged, hogy mit várhatsz tőlük, hogy mi és mi nem tartozik a hatáskörükbe.

6, Nem biztosítasz pontos brief-et és szakmai anyagokat, amiből a marketing kommunikáció dolgozni tudna.

Kétség sem fér hozzá, hogy a saját céged szakterületéhez te értesz a legjobban! Ahhoz sem fér kétség, hogy a minőségi kommunikációs tartalmak előállításához (és pl. a szakértői szereped felépítéséhez) szakmai anyagokra, inputokra van szükség, aminek biztosítása elsősorban nem a marketing(es) feladata. Megfelelő brief és szakmai anyagok nélkül a marketing kommunikációd középszerű lesz.

Természetesen (külsős marketing ügynökség esetében) van rá lehetőség, hogy az ügynökség állítsa elő a szakmai anyagotokat (amihez persze továbbra is szükséges a céges inputod), de ezt előre meg kell beszélni, ne várd automatikusan (lásd 5. pont), és számíts rá, hogy a költségvonzat is jóval nagyobb lesz, ha szakmai anyagot kell összerakniuk.

7, Bizonytalanságból, vagy az elvárások/célok nem ismeretéből fakadó újra és újra módosítások, ami miatt végül soha nem indul el semmi.

Nem baj, ha nem tudod egyből, hogy mit akarsz! Ha bizonytalan vagy, akkor vagy bízz mások tudásában, vagy a feladat/brief kiadása előtt ülj le és gondold végig alaposan, hogy mit is szeretnél elérni, hogy mi az elvárásod az adott projekttel kapcsolatban. Biztos vagyok benne, hogy a tökéletesre törekszel, de az állandó újra tervezéssel nem érsz el eredményt! Gondolj bele: egy pusztán 75%-ban kész dologgal (termékkel, szolgáltatással, hirdetéssel) sokkal több bevételt termelhetsz, mint egy soha el nem induló 100%-os dologgal.

8, Nem fogadod meg a marketinges tanácsait.

Természetesen nem lehet mindig mindenben egyetérteni. Nem is kell mindent elfogadni, amit egy (külsős vagy belsős) marketinges javasol, de a legtöbbször az ilyen javaslatok a tapasztalatunkra épülnek. Azért mondjuk, hogy segítsünk vele, és javítsunk az eredményeken. Ha soha, semmilyen javaslat sem kerül megfogadásra, akkor ne nagyon várj az eredmények növekedésére se.

9, Mérhető és bizonyított növekedés/bevétel esetén sem akarsz többet költeni marketingre.

Hogy ez hiba vagy sem, az nézőpont kérdése. Előfordulhat, hogy valakinek elegendő az, ami bejön, s nem akar tovább növekedni. De üzleti szempontból, ha működnek és megtérülnek a hirdetések, s további piaci részesedést és vásárlókat lehetne szerezni, akkor igenis HIBA nem növelni tovább a marketing büdzsét!
Ennek a hibának egy furcsa változata az, amikor egy jól működő, milliárdos forgalommal és nagy árréssel bíró vállalkozás aprópénzből próbál eredményt elérni az új marketing kommunikációs területeken vagy platformokon.

10, Olyan munkatársak véleményére támaszkodsz marketing ügyben, akik nem is értenek hozzá.

Ez az utolsó az egyik legnehezebben felismerhető és egyben legveszélyesebb hiba – alapos emberismeret és céges önismeret szükséges az elkerüléséhez. Itt a veszély nem abban rejlik, hogy olyan dolgokat próbálsz ki, amik majd nem működnek (mert ha nem működik, nem kell tovább csinálni), hanem abban, hogy visszatartanak az igazi változást hozó, eredményes dolgoktól! Elmesélünk egy példát.

Saját sztori:

Néhány éve megkeresett minket egy ipari szektorban tevékenykedő debreceni vállalkozás, akik magasabb szintre akarták emelni a cég marketing kommunikációját. Az ügyvezetővel folytatott egyeztetés gördülékeny volt – megvolt a nyitottság, mert változtatni, bővülni, fejlődni akart. Egy héttel később egy fél napos, személyes megbeszélést tartottunk Debrecenben, ahol a cégtulajdonos vezető munkatársai is jelen voltak. Hamar kiderült, miért toporog évek óta ugyan abban a kerékvágásban a cég.

Az ügyvezető kolléganője és egyben balkeze (aki egyébként a saját munkakörét kitűnően ellátta, így az ügyvezető minden döntésben támaszkodott rá) szinte minden marketing kommunikációs lehetőséget lesöpört az asztalról, mert szerinte azok úgysem működnek.

A megbeszélésen elhangzott kifogások:

„Egyszer már csináltuk (egy hónapig 20 ezer Ft-ból) és nem működött!”
„Én állítottam be a Google Ads-et, ezért tudom, hogy nálunk ez nem működik!”
„Az ügyfeleink nem szeretik az ilyen típusú marketinget!”
„A közösségi média nem való nekünk, ott nincsenek ügyfeleink!”
„Mi minőséget képviselünk, nem akarjuk ilyen színben feltüntetni magunkat!”
„Levelet szoktam küldeni körlistára – ha az nem, akkor a hírlevél sem fog működni!”
„Mi a printben nem hiszünk. Egyszer megjelentünk egy vidéki lapban, de nem hozott megkeresést!”

A céges fejlődés gátja egyetlen ember volt, akinek szakmai hozzáértést nélkülöző értékítéletében teljesen megbízott a cég tulajdonosa.

Természetesen nem minden megoldás működik minden cégnél, de ha egy hozzá nem értő munkatárs állítja be a Google Ads-et, vagy ír hirdetési szöveget, akkor garantált pénzkidobás lesz a vége. Nem könnyű felismeri, hogy ilyen esetben hol húzódik a határ az igazság és az adott munkatárs féltékenysége, lustasága, nemtörődömsége vagy inkompetenciája között, de ha ehhez hasonló mondatokat hallasz valamelyik kollégádtól, tedd fel magadnak a kérdést, igaza van-e?

Ne állj önmagad útjába!

A marketingben sosincs garancia. Ahogy mondani szokták: „A marketingre költött pénz fele kidobott pénz, csak azt nem tudjuk, hogy melyik fele az!”. Ezt persze még az online marketing és a modern mérési lehetőségek virágkora előtt hangzott el David Ogilvy szájából.

A sok-sok évnyi ügyfelekkel való közös munka során mi, a Green Edge marketing ügynökségnél ezekkel a problémákkal találkoztunk a legtöbbször, amiből az ügyfeleink és mi is sokat tanultunk.

Ha a fenti hibákat megpróbálod elkerülni (esetleg egy-kettőben a saját cégedre ismertél), akkor máris egy lépéssel közelebb kerültél az eredményesebb marketinghez. A lényeg, hogy ne állj önmagad útjába!

Ha pedig úgy érzed, hogy eljött az idő, hogy kiszervezd (vagy átszervezd) a marketing kommunikációt, akkor keress meg minket. Ha esetleg még bizonytalan vagy, akkor olvasd el ezt a cikket is, ahol megtudhatod, hogyan és milyen marketing ügynökséget válassz a céged számára.