Hogyan válassz marketing ügynökséget a céged számára?

#cégeknek  #marketing vezetőknek  #céges tanácsok

Kiknek szól ez a cikk?

Cégvezetőknek, vállalkozóknak, céges marketingeseknek, akik a marketing folyamatokat hozzáértő alvállalkozóra akarják bízni, s jó döntést akarnak hozni az ügyben.

Ha ezt a cikket olvasod, akkor valószínűleg érdeklődsz a téma iránt, hogy hogyan tudsz megfelelő marketing ügynökséget választani (vagy váltani) a vállalkozásod számára. Lehet, hogy még csak tájékozódsz a témában, de az is lehet, hogy már elérkezett a pillanat, amikor ki kell szervezni a marketing kommunikációs folyamatokat (vagy csak konkurens marketingesként keresel ötleteket a saját cikkedhez).

Mivel ez egy hosszabb írás, ami igyekszik objektíven körüljárni a témát, az alábbi horgonyok segítik a cikkek belüli tájékozódást:

Mikor kell kiszervezni a kommunikációt?
Milyen típusú ügynökségek közül választhatsz?
Milyen ügynökségre van szükséged, ha „csak” a pénz számít?
Milyen ügynökségre van szükséged, ha „nem csak” a pénz számít?
Mitől függ valójában a marketing kommunikáció eredménye?

Eljött az idő? Szervezd ki a marketing kommunikációt!

A marketing kiszervezése általában akkor szokott szóba jönni, ha:

  • a marketing feladatok elvégzéséhez nincs elegendő szaktudás házon belül,
  • esetleg egy darabig működtek a dolgok, de megrekedt a fejlődés,
  • vezetőként már nincs időd és energiád a marketinggel (is) foglalkozni,
  • kiderült, hogy a saját „mindenes marketinges” felvétele nem jelent megoldást minden marketing feladatra.

A kiszervezés választása egy bátor döntés, és nem tagadom, mindig hordoz némi rizikót. Azt is tudom, hogy sok cég csalódott már egyszer vagy kétszer egy marketingesben vagy ügynökségben. Sajnos a szolgáltatók minősége és tapasztalata rendkívül diverz a piacon, így előfordulnak baklövések. Van, hogy a csalódás oka tényleg a külsős marketinges, de van, hogy maga a cég okozza a galibát – ezért fontos, hogy a lehetőségeidnek megfelelő szolgáltatót válassz!

Milyen marketing ügynökségek közül választhatsz, ha kiszervezed a marketinget?

Az ügynökségek és szabadúszók száma, formája, árazása és szolgáltatási minősége nagyon sokrétű, nem csoda, ha azt sem tudjuk kit válasszunk, és ha már választottunk, vajon jó csapatot választottunk-e.

Sokféle meghatározást találhatsz a neten, hogy mit csinál egy marketing ügynökség, egy reklámügynökség, egy online ügynökség vagy egy marketing kivitelező és még sorolhatnánk. Igazság szerint ezek a kifejezések eléggé egybemosódtak, ezért egy másfajta megközelítéssel szeretnénk most segíteni.

Kivitelező ügynökségek >>>

Ahogy a neve is sejteti, a kivitelező ügynökségek megcsinálnak mindent, amit mondasz, úgy ahogy mondod. A munkájuk a tartalmak előállítására és a feladatok végrehajtására összpontosul, s nem feltétlenül a stratégiai tervezésre. Akkor érdemes marketing kivitelezővel dolgoznod, ha értesz a marketinghez és a stratégiához, s megfelelően tudsz brief-elni és tájékoztatni másokat az elvárásokról.

Előnyök: hatékonyan állítanak elő minden tartalmat, amire csak szükséged van.

Hátrányok: a stratégiához általában nem (vagy nem annyira) értenek, ezért nem fogják észrevenni és jelezni, ha valami nem stimmel a weboldallal vagy a beállított hirdetésekkel.

Árazás: az összes típus közül általában a kivitelezők dolgoznak a legolcsóbban.

Specialista ügynökségek >>>

A marketing ügynökségek jó része a marketing kommunikáció egy-egy adott ágára specializálódott. Általánosságban ilyenek az online vagy digitális ügynökségek, akik minden online feladatot ellátnak, de nagy valószínűséggel nem fognak neked print katalógust tördelni.

A specialisták közé tartoznak a kifejezetten PPC-re (kattintás alapú hirdetésekre) szakosodott szolgáltatók, akik pl. Google Ads vagy Facebook hirdetéseket kezelnek.

Előnyök: az ilyen ügynökségek nagy előnye, hogy (általában) a stratégia és a technikai beállítások terén is professzionális szinten űzik a saját területüket; stratégiai tanácsadással és bevált, hatékony módszerekkel támogatják a kommunikációdat.

Hátrányok: ha több területen is szükséged van marketingre (pl. Google, Facebook, hírlevél, blog, print anyagok), akkor egyszerre több ilyen szolgáltatóval kell együttműködnöd.

Árazás: a szolgáltatások ára a cégek tapasztalatától függően nagy skálán mozognak – általában nem olcsó választás egy specialista, de jó hirdetési megtérülésre lehet számítani. Ha viszont több területen is szükséged van külsős szolgáltatóra, akkor tetemes menedzsment költség várható.

Full service ügynökségek >>>

A teljeskörű szolgáltatást nyújtó full service marketing ügynökségek (mint pl. a Green Edge marketing ügynökség) a stratégiai tervezéstől kezdve a tartalom előállításán át a folyamatos menedzsmentig mindenben segítenek, amire csak szükséged lehet. Általában online és offline téren is biztosítanak marketing szolgáltatásokat.

Előnyök: a teljes képet átlátva, egy kézben segítik a marketing kommunikációdat, így az egyes területek a lehető leghatékonyabban támogatják egymást – bármilyen új igényed keletkezik, egy a cégedet már jól ismerő, meglévő csapat tud neked segíteni.

Hátrányok: egy full service ügynökség minden területen megállja a helyét, de inkább tekinthető generalistának, mint specialistának – ha te csak egyetlen területen akarsz kiemelkedő eredményt elérni, akkor inkább specialista ügynökséget válassz.

Árazás: mivel mindent egy kézben látnak el, a szolgáltatások ára általában kedvezőbb a specialistákhoz képest, ráadásul bármikor, később is bővíthetsz az igénybe vett szolgáltatások terén, ha már beindult a növekedés.

A végére maradt egy kakukktojás, ami jelenleg a marketingesek annyira diverz halmazát képezi, hogy nehéz pontos képet festeni róluk:

Szabadúszók és „kismarketingesek” >>>

Egyedül dolgozó, vagy a szakmát frissen kezdő marketingesek tartoznak ide, akik nagy árkülönbséggel és igencsak eltérő szakmai hozzáértéssel rendelkeznek. A szolgáltatási terület szintén nagyon változatos – míg egyesek minden területhez értenek valamennyit, addig mások specializálódnak.

Félreértés ne essék: egy szabadúszó marketinges is lehet a legkiválóbb szakértő a saját területén, tehát egyáltalán nem jelent rosszat, hogy egyedül dolgozik! A friss marketingeseknek pedig valahol el kell kezdeni a pályát, a kóklerek meg idővel úgyis kihullanak a versenyből, de nem mindegy, hogy rajtad gyakorolva derül-e ki, hogy valaki nem ért vagy nem ért a dologhoz.

Előnyök: relatíve olcsón és gyorsan jutsz marketing szolgáltatásokhoz, ami egy bizonyos szintig megfelelő is lehet a céged számára.

Hátrányok: a szabadúszók kapacitása véges, így nem tudhatod, mennyi idő jut majd a te cégedre (a drágább szolgáltatóknál nagyobb figyelem jut rád, az olcsóknál viszont fennáll a gyanú, hogy nagyon sok ügyfelet vállalnak magukra); mindamellett kifoghatsz silány szolgáltatókat is, akik többet ártanak, mint használnak.

Árazás: valószínűleg egy szabadúszóval úszod meg a legolcsóbban, persze attól függően, mennyi szolgáltatásra van szükséged.

Mire van valójában szükséged?
Nézzük meg először pénztárcára szabva!

Most, hogy már tudod, nagyjából milyen lehetőségek közül választhatsz, első körben azt kell figyelembe venned, hogy jelenleg hol tart a vállalkozásod (mekkora a céged, mennyit tudsz hirdetésekre költeni), mert ez alapjaiban határozza meg a lehetőségeidet és az ahhoz szükséges marketing ügynökséget.

  • Most indultál a cégeddel?
  • Esetleg egyéni vállalkozó vagy?
  • Már évek óta sikeresen növekszik a céged?
  • Netán több év alatt sem sikerült megindulni?
  • Pénzügyileg stabil bevételed van, vagy már ég a ház?

Fontos, hogy a saját helyzetednek megfelelő marketing ügynökséget válassz, mert egy egyéni vállalkozó és egy 30 fős cég teljesen más anyagi ráfordítást engedhet meg magának.

Arányaiban, ha a havi marketingre szánt büdzséd:

(100)-150 ezer Ft alatti: ezen a szinten nem nagyon érdemes még kiszervezni a marketing kommunikációt, mert egy pályakezdő (külsős) marketinges költsége is elviheti a büdzséd nagy részét, s nem marad pénz a hatékony hirdetésre. Az elején érdemes inkább magadnak csinálni a marketinget (ehhez hasznos tippeket találsz a blog cikkeink között is), esetleg kereshetsz egy szintén kezdő (és ezért még olcsóbb) szolgáltatót, akivel el tudsz kezdeni fejlődni.

150-300 ezer Ft közötti: a leghatékonyabb megoldás az lehet, ha csak egy-egy platformon hirdetsz, amiben segíthet egy specialista ügynökség vagy egy szabadúszó. Ha viszont komolyan gondolod a céged fejlődését, és tudod, hogy amint beindulnak a dolgok, még többet akarsz marketingre szánni, akkor a full service ügynökség lesz a megfelelő választás, mert minden téren egy kézben tudnak majd neked segíteni.

300-500 ezer Ft közötti: ez az a költség szint, amit ma a hazai kisvállalkozásoknak jó esetben el kellene érnie ahhoz, hogy hatékony(abb)an tudjanak hirdetni (legalább két platformon). Az előző példához hasonlóan a specialista ügynökség/szabadúszó és a full service ügynökség is szóba jöhet.

500 ezer Ft feletti: ha csak egy-egy platformon hirdetsz, akkor egy tapasztaltabb specialista ügynökség lehet a jó választás, de ha a marketing kommunikációd szerteágazó, akkor egy full service ügynökség tud a leghatékonyabban segíteni.

Mire van valójában szükséged?
Most nézzük meg a cégtípusodhoz igazítva!

Számtalan vállalkozási forma és ugyanannyi anyagi helyzet létezik, ezért még példa szintjén sem könnyű átlagolni, de a tapasztalatok alapján az alábbi variációk szoktak a leggyakrabban előfordulni, amikor valaki külsős ügynökséget keres:

Egyéni vállalkozók >>>

Jellemzően olyan szolgáltatókról van szó, ahol egy (legfeljebb 2-3 fő) végzi a szolgáltatáshoz kapcsolódó munkát, és ügyfélkört szeretnének bővíteni.
A kapacitás véges (a növekedésnek plafonja van), ezért a marketingre szánt keret is véges.

Alacsonyabb büdzsé esetén: csinálhatod magadnak is, vagy egy olcsóbb marketingessel/szabadúszóval
Magasabb büdzsé esetén: specialista ügynökség vagy szabadúszó a jó választás

Frissen alapított vállalkozások >>>

Éppen a nulláról induló, vagy a beindulásuk elején lévő cégek tartoznak ide (függetlenül az aktuális cégmérettől).
Az anyagi ráfordítás (hazai viszonylatban) ilyenkor még szűkös, nincs stabil bevétel és ügyféláramlás, ezért a marketingre sem tudnak sokat fordítani.
Az egyéni vállalkozásokhoz képest több anyagi kockázatot mernek vállalni (vagyis egy ideig megtérülés nélkül is költséget fektetnek a marketingbe).

Alacsonyabb büdzsé esetén: eleinte csinálhatod magadnak is, vagy olcsóbb marketingessel/szabadúszóval
Magasabb büdzsé esetén: specialista ügynökséget vagy szabadúszót válassz, s ha beindultak a dolgok, akkor érdemes lehet full service ügynökségre váltani

Fiatal (2-3 éves) vállalkozások, stabil növekedés nélkül >>>

Néhány éve működő cégek, akiknek egyelőre nem sikerült növekedési pályára állniuk.
A megfelelő beáramlás hiánya miatt a marketingre szánt pénz korlátozott, s nem tudnak, vagy nem szívesen szánnak pénzt úgy marketingbe, hogy nem hoz egyből eredményt.

Alacsonyabb büdzsé esetén: olcsóbb marketinges/szabadúszó lehet megfelelő
Magasabb büdzsé esetén: specialista ügynökséget vagy szabadúszó marketingest válassz

Fiatal (2-3 éves) vállalkozások, stabil növekedéssel >>>

Néhány éve működő cégek, akiknek intenzív marketing nélkül is sikerült megállni a helyüket, és stabil bevételre tettek szert.
Mivel folyamatos ügyféláramlással bírnak, bátrabban költenek marketingre, s általában tudják, hogy a kommunikációba „befektetett” pénz – ha nem is azonnal – de meg fog térülni.

Alacsonyabb büdzsé esetén: specialista ügynökség vagy szabadúszó is megfelelő lehet
Magasabb büdzsé esetén: specialista ügynökség vagy full service ügynökség a jó választás

Érett (5-10+ éves) vállalkozások >>>

A már bizonyított, stabil lábakon álló cégek általában megfelelő arányban költenek marketingre, amiből stabil bevételük származik, de vagy ki akarják szervezni a folyamatokat, vagy pl. még csak most akarnak online marketingbe kezdeni (ez sem ritka eset).

Az ő esetükben nem a marketingre szánt költség a kérdés, hanem az elvárások megfogalmazása.
Például egy 3 milliárdos forgalmú cégnél már nem azt kellene nézni, hogy egy 20.000 Ft-os kampány minden fillérje megtérül-e (az más kérdés, hogy baj van, ha egy ekkora cég „nem tud” 20 ezernél többet szánni egy kampányra), hanem azt, hogy az összkép, a stratégia, a márkaismertség, a PR kommunikáció szinergiában támogassák egymást.

Alacsonyabb büdzsé esetén: tapasztalt specialista ügynökség vagy full service ügynökség javasolt
Magasabb büdzsé esetén: full service ügynökség a legjobb választás

Mi várható el egy marketing ügynökségtől, vagyis mitől függenek igazán az eredmények?

Zárszóként muszáj erről a témáról is ejteni pár szót, mert sajnos a hazai vállalkozások nagy része tekint úgy a marketingre (és főleg az online marketingre), mint egy csodaszerre, s a felelősséget lerázva, kizárólag a marketing ügynökség munkájától várják az eredményeket.

A tapasztalat viszont azt mutatja, hogy a marketing kommunikáció csak 20-30%-ban befolyásolja az eredményeket, sokkal többet számít a mögötte lévő cég, a munkatársak, a szolgáltatások és a termékek. Nyilván, ha semmilyen formában sem hirdeted magad, akkor garantáltan 0% lesz az eredmény, de egy már (jól vagy rosszul) működő cég esetében nem csak a hirdetéseken múlik majd a dolog.

Mondok pár példát:

  • Ha a terméked valamiért nem jó, nincs rá igény vagy fizetőképes kereslet, vagy rosszul áraztad be, akkor hiába indítjuk el a világ legjobb hirdetéseit, akkor sem fognak nagy eredményt elérni.
  • Ha a cégedben kapacitáshiány van, vagy a sales nem teszi (jól) a dolgát, akkor hiába érkezik be hozzád 200 megkeresés havonta, nem lesz érdemi eredménye.
  • Ha olyan termékkel vagy szolgáltatással próbálsz piacra lépni, amire már amúgy is hatalmas verseny van, és emiatt nagyon magas az ügyfelek/vásárlók bekerülési költsége (és nem is tudsz többet költeni rá), szintén nem a hirdetések fognak kihúzni a bajból.
  • Ha túl kicsi az árrés a termékeiden, és emiatt nem tudsz megfelelő összeget fordítani a marketingre, akkor szintén nem a hirdetések minőségén vagy a beállításokon múlik dolog, hanem a céged berendezkedésén.
  • Ha a weboldalad nincs megfelelően kialakítva, nem felhasználóbarát, nem mobilbarát, nehezen lehet tájékozódni rajta, akkor hiába jók a hirdetéseid, nem hoznak majd elegendő mennyiségű ügyfelet.
  • Ha a terméked jellege összetett (pl. egy komolyabb üzleti szolgáltatás), ami az ügyfelek részéről alapos körbejárást, hosszadalmas döntést és tanácsadói támogatást igényel, akkor ne hidd azt, hogy a hirdetések majd futószalagon hozzák az ügyfeleket, és nektek semmit sem kell hozzárakni az egészhez. Ami működik egy webshop esetében, nem feltétlen működik egy B2B szolgáltatásnál.

Számtalan ilyen tényező létezik még, a lényeg, hogy ne csapd be magad azzal az elképzeléssel, hogy a hirdetések majd biztosan megoldják a gondokat.

Minden cégvezetőnek muszáj őszintén tükörbe néznie és felmérnie a helyzetet, mert ha egy vállalkozás 2-3 év után még bizonytalan lábakon áll, akkor ott valószínűleg nem a marketinggel van a baj (persze előfordulhat, hogy igen), hanem sokkal inkább a termékkel, szolgáltatással, árazással, pénzüggyel, belső folyamatokkal, munkatársakkal, weboldallal, vagy mindezekkel egyszerre.

Remélem sikerült átfogó képet festeni a lehetőségekről, és segíteni abban, hogy milyen ügynökséget válassz magadnak.

Mi a Green Edge-nél full service szolgáltatásokat nyújtunk, tehát teljes körű marketing megoldásokkal támogatjuk ügyfeleink sikerét. Az elmúlt közel egy évtizedben rengeteg tapasztalatot szereztünk, és jól működő módszereket dolgoztunk ki. Nálunk nem kell attól tartanod, hogy a cégeden gyakoroljuk majd a marketinget. 😊

Ha úgy érzed, hogy a céged jobb marketinget és nagyobb sikereket érdemel, akkor keress meg minket és nézzük meg, hogyan tudunk neked a leghatékonyabban segíteni.

Ha nem vagy biztos benne, hogyan értelmezd a rendelkezésre álló adataidat, vagy hogyan tudod hatékonyabbá tenni a marketingedet, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot.

Nézzük meg, hogy mit tehetünk a Te vállalkozásod növekedése érdekében! 🙂

Tegyük együtt sikeresebbé a vállalkozásodat – írj nekünk!



    Mióta van jelen a vállalkozásod a piacon?

    Van-e jelenleg weboldalad?

    Jelenlegi weboldalad címe

    Miben szeretnéd a segítségünket kérni?

    Korábban hirdettél már a Google rendszerében?

    A kezelési díjon felül havonta mekkora keretet szánnál Google hirdetésekre?

    Milyen mértékű közösségi média jelenléttel bírsz?

    Milyen közösségi média oldalon vagy már jelen?

    A kezelési díjon felül havonta mekkora keretet szánnál Social hirdetésekre?

    Milyen jellegű weboldalra lenne szükséged?

    Kérlek röviden foglald össze, mivel foglalkozik a céged: