Használd ki a marketingben rejlő potenciált

5 éve töretlen sikerrel fejlődik a GREEN EDGE reklámügynökség

A NEWtechtalk interjúja Varga Dániellel, a Green Edge reklámügynökség alapítójával
a marketingben rejlő potenciálról és a 2017 óta elért sikerekről.

Ha tíz embert kérdezünk meg arról, hogy szerinte mi a marketing és mit csinál egy reklámügynökség, akkor nagy eséllyel tíz különböző választ kapunk. Ha ezt a kérdést az ipari szektorban tevékenykedő cégeknek tesszük fel, akkor meg húszat, s valószínűleg egyik válasz sem lesz jó. Ennek egyik oka a marketing szó fokozódó elcsépeltségében keresendő, ami miatt sokaknak bullshitté vált a kifejezés, a másik ok pedig a hazai vállalkozások többnyire hiányos marketing-felkészültségében gyökerezik. De mit tehetünk a gombamód szaporodó fizetős marketingkurzusok, a frissdiplomás online szakemberek és az önjelölt marketingszakértők korában, ha még több ügyfelet és bevételt szeretnénk elérni? A zaj hatalmas, az elérhető lehetőségek pedig ugyanakkora eséllyel vihetnek sikerre, mint kudarcra.

Pár szóban mesélnél nekünk arról, hogy pontosan mivel is foglalkozik egy reklámügynökség? Illetve számotokra mit jelent a marketing kifejezés?

A legfontosabb, hogy a névvel ellentétben mi nem “ügynökök”, hanem marketing kommunikációs szakértők vagyunk. Nem eladni akarunk valamit az ügyfeleinknek, hanem nekik segítünk az ő termékeik és szolgáltatásaik eladásában. Dióhéjban összefoglalva statisztikai elemzésekkel, stratégia tervezéssel, grafikai anyagok elkészítésével és kommunikációs kampányok vezénylésével tesszük a vállalkozásokat sikeresebbé és jövedelmezőbbé. Ennél persze sokkal többről van szó, hisz sokszor napi szinten együtt gondolkodunk az ügyfelekkel, hogy egy-egy problémára megtaláljuk a legjobb megoldást.

A marketingre, azon belül is a marketing kommunikációra számtalan tankönyvi definíció létezik. Mi azokat a tevékenységeket és folyamatokat értjük alatta, amik segítségével növelhető az ismertség, új vásárlókhoz, ügyfelekhez, partnerekhez, azon keresztül pedig nagyobb eladáshoz és nyereséghez juthatnak a vállalkozások. Leegyszerűsítve most hívjuk ezt reklámozásnak.

Tehát ha egy cég megkeres titeket azzal, hogy fejlődni akar, akkor egyszerűen növekedési pályára állítjátok a vállalkozást?

Ez sajnos sosem ilyen egyszerű.
A legfontosabb a marketinghez fűződő hozzáállás megváltoztatása lenne. A marketingre szánt pénzre ne úgy gondoljunk, mint egy foghúzásra, hanem mint egy befektetésre, mert ha jól csináljuk, rövid és hosszútávon is meg fog térülni. Ökölszabályként elmondható, hogy átlagosan az éves bevétel 5-10%-át lenne érdemes marketingre fordítani ahhoz, hogy abból látványosan tovább növekedjünk.

Viszont minden hazai cégnek meg kell értenie, hogy a növekedése számos piaci és emberi tényezőtől függ. Ha például a termék vagy szolgáltatás rossz, vagy épp nincs rá piaci igény, vagy a konkurensek jobb áron jobb terméket kínálnak, vagy a weboldal lassú, esetleg nehezen használható, akkor hiába kommunikálunk ezerrel, nem lesz jó eredménye.

De akkor hogyan lehet jól csinálni?

Amikor új partnerrel kezdünk együtt dolgozni, az első és legfontosabb, hogy meghatározzuk azokat a célokat, amiket el szeretne érni.

Itt persze még nem számszerűsített eredményekről van szó. Ha például valaki fizikai termékeket árul, akkor a legfőbb célja az eladás növelése lesz. Ha szolgáltat, akkor az ügyfélkör növelése és megtartása, vagy ha a piaci jóhírét szeretné erősíteni, akkor az emberek véleményének befolyásolása lesz a fő szempont.

Ezt követően a lehető legpontosabban fel kell mérni azokat online és/vagy offline célközönségeket, akiket el akarunk érni, meg kell határozni a kommunikációs eszközöket, értékesítési tölcséreket kell tervezni és még nem beszéltünk a hirdetési költség, a megfelelő kommunikációs időszakok, a vizuális megjelenés és az értékesítést támogató szövegezés megtervezéséről.

Elvárható a hazai kkv szektor szereplőitől, hogy minderre odafigyeljenek?

Természetesen nem. Mi full service reklámügynökség vagyunk, ami annyit jelent, hogy az ügyfeleink marketing kommunikációjának teljes egészét ellátjuk. A marketing stratégia tervezésétől a kreatív anyagok gyártásán át a kampányok kezeléséig és elemzéséig minden részfeladatot elvégzünk. Egy üres lappal érkező ügyfélnek például nem sok dolga lesz – akár hátra is dőlhet –, mert teljes egészében megtervezzük, kivitelezzük és üzemeljük a bevételnövelő kommunikációs folyamatokat.

Megéri egy vállalkozás számára kiszervezni a kommunikációs feladatokat? Nem egyszerűbb erre egy embert alkalmazni, aki mindig kéznél van?

Mindig nagy dilemma, hogy egy cég mikor kezdi el kiszervezni a marketing feladatokat. Sokan gondolják azt, hogy jobb, ha erre saját emberük van, mert azt jobban felügyelet alatt tudják tartani. Pedig ha tudnák, hogy a saját marketinges összességében mennyivel, de mennyivel többe kerül…

A félreértés elkerülése végett egy cégnél általában kétféle marketingesről beszélhetünk. Az elsőt nevezzük most marketing menedzsernek, akinek a dolga a kommunikációs folyamatok összefogása, irányítása és ellenőrzése. Ezt legtöbbször külső szakemberek bevonásával teszi, jelenléte pedig egy bizonyos cégméret elérése után szükségessé válik.
A másikat nevezzük marketing mindenesnek, akire a Facebook hirdetésektől kezdve a grafikai tervezésen át a weboldal és hírlevél szerkesztésig mindent rábíznak. Egy bizonyos szint után viszont innen erednek a problémák, mert egy ember nem fogja hatékonyan ellátni a sokszor 4-5 szakterületet lefedő tevékenységeket.

Az anyagiak kapcsán gondoljunk bele, hogy egy átlagos hazai kkv cég által alkalmazott marketinges nettó bére kb. 350-500 ezer Ft között is mozoghat, ami a járulékokkal és a hirdetési költségekkel együtt nagyon hamar milliós tétellé válik havonta.

Ha viszont kiszervezzük a marketing feladatokat, egy ilyen fizetés járulékokkal kiegészített bruttó költségébe nem hogy egy reklámügynökség szolgáltatásai, de sokszor még a hirdetési költség is belefér!

Ez évente sok millió forintos különbséget is eredményezhet egy saját marketingeshez képest, így a kommunikációs folyamatok kiszervezése sokkal gazdaságosabb megoldás, mint saját embert tartani a feladatokra. S arról még nem is beszéltünk, hogy a saját emberünk nem biztos, hogy jó eredményeket fog elérni a marketinggel.

Reklámügynökségként mi számos olyan feladatot ellátunk, ami nem kevés szakértelmet és tapasztalatot kíván. Ugyanezen feladatokat a legtöbb vállalkozás csak több alkalmazott felvételével tudná megoldani.

Röviden mesélnél róla, hogy milyen feladatokban szoktatok segíteni a partnereiteknek?

A mindennapi grafikai tervezés mellett leggyakrabban weboldal fejlesztésben és ppc (kattintás alapú) hirdetések kezelésében szoktunk együtt működni az ügyfeleinkkel. Ez azért szerencsés kombináció, mert egy általunk tervezett weboldal szerkezetében és szövegezésében is támogatja a weboldalra irányított Facebook és Google Ads hirdetéseket, így a lehető legtöbbet tudjuk kihozni a kommunikációs ráfordításokból.

Gyakran előfordul, hogy az alapoktól indulunk. Ilyenkor az arculat tervezésétől (logó, névjegykártyák, céges megjelenések) a teljes hirdetési rendszer menedzseléséig mindent egy kézben tartunk. De van, hogy csak egy céges katalógus vagy kiállítási stand tervezésében és kivitelezésében kérik a segítségünket.

Azt sose feledjük, hogy a lehető legdrágább kiadás a rosszul elköltött marketing büdzsé!
Mielőtt azt gondolnánk, hogy „ennyi pénzből már saját embert is tarthatok”, érdemes felmérni, hogy mire lehet képes egyetlen alkalmazott egy tapasztalt csapathoz képest.

Mesélnél egy kicsit magatokról?

Személy szerint 2014-óta dolgozom a marketing szakmában, s az elmúlt években számos cég kommunikációján dolgoztam már. Habár az országos óriásplakát kampányoktól kezdve a komplex rendezvényszervezésig szinte mindennel volt már dolgom, a szakterületem az online kommunikáció, azon belül is PPC alapú hirdetések kezelése.

Saját ügynökségünk, a Green Edge reklámügynökség 2017-ben indult. Azóta töretlenül fejlődve és bővülve segítjük a legkülönbözőbb területeken működő cégek kommunikációját. A felépített csapatra kifejezetten büszke vagyok. Azontúl, hogy fiatalos és modern szemlélet képviselünk, az ügyfeleink igényeihez is egyfajta ösztönös látásmóddal alkalmazkodunk, ami kiváló összhangot eredményez. Ezáltal nem egy partnerünkkel sok éves, mondhatni baráti kapcsolatot ápolunk.

Tudom és gyakran hallom, hogy sokan már csalódtak egyszer egy-egy marketingesben vagy ügynökségben. Sajnos a szolgáltatók minősége és tapasztalata rendkívül diverz a piacon, így előfordulnak baklövések.

Azt viszont sose feledjük, hogy a lehető legdrágább kiadás a rosszul elköltött marketing büdzsé!
Mielőtt azt gondolnánk, hogy „ennyi pénzből már saját embert is tarthatok”, érdemes felmérni, hogy mire lehet képes egyetlen alkalmazott egy tapasztalt csapathoz képest.

Nekem nem tisztem meggyőzni senkit sem, hogy igenis vágjon bele a kommunikáció kiszervezésébe. Azok a partnereink viszont, akik hasonló cipőben jártak, de hoztak egy bátor döntést, már tudják, hogy jól választottak.

Szívből remélem, hogy még nagyon sok hazai cég hozza meg ugyen azt a bátor döntést!